Verkopen is de levensader van elk bedrijf. Of je nu een dienst, een product of waardevolle informatie levert, als je er niet genoeg van verkoopt, heb je geen inkomen. Maar verkopen gebeurt niet zomaar – het vereist zorgvuldige planning en uitvoering van je strategieën. In dit artikel gaan we in op de verschillende soorten verkoop, veel voorkomende verkooptermen, en technieken die je verkoop zeker zullen verhogen als ze correct worden uitgevoerd.
De eerste stap naar een hogere omzet is het identificeren van het probleem dat je voor je klanten oplost. Dit zal je inzicht geven in hun behoeften en hoe je jouw producten of diensten het beste aan hen kunt verkopen.
Als je eenmaal een duidelijk inzicht hebt in de problemen van je klanten, is de volgende stap te bepalen hoeveel ze bereid zijn te betalen voor je product of dienst. Dit vereist een beetje onderzoek naar de markt, en een analyse van je eigen kosten voor het produceren of leveren van het product.
Mensen zover krijgen dat ze je product kopen gaat niet alleen om hen ervan te overtuigen dat het de prijs waard is, maar ook om hen ervan te overtuigen dat het beter is dan soortgelijke producten. Goede verkopers begrijpen dit en verweven het product in een groter verhaal dat uitlegt waarom het superieur is aan andere producten op de markt.
De meeste verkoopfuncties zijn geheel of gedeeltelijk op commissie gebaseerd, dus er is veel druk om je verkoopdoelen te halen. Dit kan leiden tot stress, vooral als je niet graag in zo’n rol zit. Als je echter de juiste instelling hebt en een plan voor het bereiken van je verkoopdoelen, kan dit een uiterst lonende carrière zijn.
Nadat een klant je product heeft gekocht, moet je er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze een trouwe klant blijven. Dit betekent regelmatig met hen communiceren via e-mail, sociale media of zelfs telefoon, als je kunt. Hen speciale aanbiedingen, nieuwe productupdates en nuttige inhoud sturen zal helpen om je bedrijf op de voorgrond te houden wanneer ze een bepaald product of dienst nodig hebben.
Een trouwe klant zal meer voor je bedrijf doen dan 10 eenmalige kopers, dus het is belangrijk om ze het gevoel te geven dat ze gewaardeerd worden. Dit kun je doen door ze een korting op hun volgende aankoop aan te bieden of door ze gewoon te vragen hoe het product of de dienst bevalt. Door je klanten blij te maken, zullen ze eerder geneigd zijn je door te verwijzen naar hun vrienden en familie.

