Het verkopen van je product is een belangrijk onderdeel van het runnen van een bedrijf, maar het kan intimiderend zijn voor nieuwe ondernemers. Van het creëren van een merkidentiteit tot het vinden van oplossingen voor het verwerken van betalingen en het afhandelen van de verzending, er zijn veel verschillende aspecten van de verkoop die moeten worden aangepakt voordat je geld kunt gaan verdienen. Maar, met een beetje tijd en moeite is het mogelijk om je product succesvol te lanceren.
Een belangrijke stap om te beginnen met de verkoop van je product is begrijpen wat mensen momenteel op de markt kopen. Het is ook belangrijk om te begrijpen waarom. Als mensen bijvoorbeeld in de rij staan om de nieuwste iPhone te kopen, is dat niet noodzakelijkerwijs vanwege de telefoon zelf; het is vanwege de decennialange opbouw van Apple’s onberispelijke geloofwaardigheid van het merk en een stellaire klantervaring.
Je moet er zeker van zijn dat je product in de bestaande markt past en dat mensen het zullen kopen tegen het door jou gekozen prijspunt. Om dit te doen kun je zowel formeel (bijvoorbeeld door bestaande klanten te enquêteren) als informeel (bijvoorbeeld door vrienden en familie te vragen wat ze van je product vinden) onderzoek doen. Dit zal je helpen bepalen of er vraag is naar je product op een duurzaam niveau, en of er andere marktbehoeften zijn waarin je product kan voorzien.
Een andere factor om te overwegen is hoeveel het kost om je product te maken. Je zult de verkoopprijs van je product zo willen vaststellen dat je genoeg ruimte overhoudt voor winst en dat je bedrijf de productie kan bijhouden. Er zijn veel verschillende prijsstrategieën, waarvan sommige gebaseerd zijn op de wetenschap van de menselijke psychologie. Je prijzen eindigen met een 9 of 5 is bijvoorbeeld een veelgebruikte strategie waarvan bewezen is dat ze de verkoop verhoogt.
Naast de vraag hoeveel het kost om je product te maken, moet je ook nadenken over andere overheadkosten. Dit kunnen zaken zijn als webhosting, website ontwerp, marketing, en oplossingen voor het verwerken van betalingen en het afhandelen van verzending. Het is handig om vooraf een goed idee te hebben van deze kosten, zodat je dienovereenkomstig kunt plannen.
Verkopers kunnen baat hebben bij het onthouden van de beroemde uitspraak van Elmer Wheeler: “Verkoop de sizzle, niet de steak.” Dit betekent dat je je moet concentreren op hoe jouw product een probleem voor de koper oplost, en alle details die die bewering niet direct ondersteunen achterwege moet laten. Dit kan je kopers helpen een weloverwogen beslissing te nemen en zal waarschijnlijk je kansen vergroten om hen om te zetten in betalende klanten.
Een van de meest effectieve manieren om je product te verkopen is een directe verkoopaanpak. Dit is echter een handmatig en tijdrovend proces. Het kan ook moeilijk op te schalen zijn, vooral als je een groot aantal producten hebt. Om deze obstakels te overwinnen kiezen sommige bedrijven ervoor om marketingtechnieken te gebruiken waarmee ze het verkoopproces kunnen automatiseren. Dit gebeurt vaak via zoekmachine optimalisatie, pay-per-click advertising, en social media marketing. Deze methoden zijn echter niet meer zo magisch als ze ooit waren en zullen in de toekomst waarschijnlijk geen directe verkoop vervangen.

